Isnin, 24 September 2012

Hujung Minggu

Hujung minggu lalu, aku agak sibuk dengan beberapa personal matters.  Sabtu, 22 September 2012, aku, isteri, Humairah dan Maisarah merayau-rayau mencari tadika untuk Humairah yang akan berusia 5 tahun next year.

Pagi-pagi lagi, Humairah dah bangun dan bersiap untuk melihat tadikanya. She’s so excited and full of spirit. Baguslah macam itu. Jangan jadi macam aku yang takut nak ke tadika sampai menyorok bawah katil dan kunci pintu, sehingga ayah aku terpaksa pecahkan pintu untuk pujuk aku ke tadika..He he he (itu semua cerita lama)

Pusing punya pusing, kami masih belum berjumpa dengan tadika yang sesuai. Sorry Humairah, mission to be continued.  Misi kami tidak berhenti di situ, Humairah ajak ke Baskin Robbins (BR) pula. Sebagai ayah yang loving (Jangan marah ye, Ibu) aku ikut aje. Dah menjadi macam satu kemestian seminggu sekali, Humairah dan Maisarah mesti ke BR. Wahhh!!! Budak2 sekarang.

Suka sangatttt...

Kedua, Ahad, 23 September. Aku ke kursus Haji. Cewahhh…bukan aku yang pergi Haji tapi aku sekadar menemani mak aku mengikuti kursus Haji di bawah bimbingan tokoh agama terkenal, Dato’ Ustaz Haji Md Daud Che Ngah.

Memang aku tak lepaskan peluang bila mak inform aku, yg Dato’ akan bagi kursus tu. Siapa tak kenal dengan Daud Che Ngah. Sejak aku sekolah rendah lagi, dia memang memang popular dan pakar serta menjadi sumber rujukan bagi jemaah yang ingin menunaikan haji dan umrah.

Aku memang terdedah dengan ceramah-ceramahnya sejak kanak-kanak terutama dalam program Forum Perdana dulu. Seingat aku, sewaktu emak dan ayah aku pergi menemui Baitullah pada 2002 buat kali pertama, CD Dato’ dijadikan panduan teori dan praktikal. Malah, jika aku tak silap, CD tersebut banyak memberi manfaat kepada saudara mara aku yang meminjamnya untuk rujukan mereka.  

Walaupun sekadar menemani emak, aku bersyukur sebab dapat bertemu dengan Dato’ dan menimba tips berguna dari beliau.  Bukan itu sahaja, aku turut menerima beberapa buah buku hasil penulisan beliau iaitu Kursus Kesempurnaan Ibadat- Haji & Umrah, Tuhan…Terimalah Aku dan paling best, catatan yang ditulis beliau pada aku dan isteri:

Maisarah pejam mata sebab malu...


Am & Ain
Didoakan agar dapat panduan menyeluruh dan lengkap semasa menunai haji dan umrah serta ziarah. Insyallah mendapat Mabrur. Wassalam.  (siap tandatangan lagi) 

Dato’ sempat berpesan agar, memanfaatkan ilmu yang diberinya, semoga syafaat dan berkat itu dapat juga kepada dirinya. Insyaallah, Dato'. 

·         Semoga suatu hari nanti, aku dan isteri menerima panggillan Yang Maha Esa untuk menunaikan Haji sebagai satu jalan jihad dan penghapusan dosa.


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud “ Suatu umrah kepada umrah yang lain adalah kafarah (menghapuskan segala dosa) di antara keduanya dan haji yang mabrur (diterima) itu tiada balasan baginya selain syurga.” – HR Bukhari

Tiada ulasan: