Isnin, 24 September 2012

Sporty & Seksi



“Ayah, kereta ni best. Cantik. Ni kete apa,” tanya Humairah pada aku.

“Ni Volvo, kakak," jawab aku. 

"Ni kereta apa kakak,” tanya aku pula (nak cek, Humairah boleh ingat tak?)

Humairah dengan selamba jawab, “Ooo, Volvo. Jom naik, bawa kakak dan adik gi jalan-jalan. "




Ruang yang selesa 

Baru-baru ni, aku test drive Volvo T4 1.6 liter. Jenama Volvo bukanlah favourite sangat kepada generasi muda macam aku. Jenama ini lebih sinonim kepada golongan berumur yang suka memandu secara santai tanpa terlalu memikirkan mengenai reka bentuknya.

Begitu juga dengan aku. Skeptikal aku terhadap Volvo, kereta ni untuk orang tua. Orang muda lebih gemar drive BMW, Mercedes dan Volkswagen.  

Tapi, persepsi aku berubah sebaik aku test drive T4. Terdapat dalam tiga varian. T6 3.0 liter (CBU) dan model pemasangan tempatan (CKD) T5 2.0 liter dan T4 1.6 liter Turbo.

Highway Duke menjadi medan uji aku. Perghhhh…. mengancam jugak…Not bad at all…CC kecik tapi boleh henjut sampai maksimum 225 km/h.  

Reka bentuk pun boleh tahan. Menarik, sporty dan seksi.  Pikap T4 memang terasa. Ringan tetapi T4 agresif.



Spesifikasi
Kapasiti: 1.6cc
Kuasa maksimum: 180 @5700 hp@rpm
Tork maksimum: 240 @ 1600-5000 Nm@rpm
Transmisi: 6 kelajuan powershift
Kelajuan maksimum: 225
Harga: RM220, 290 tanpa insurans




Tiada ulasan: