Rabu, 19 September 2012

Masak

Semalam, sedang kami menonton drama bersiri Keluarga Iskandar di Astro, (drama wajib tonton buat kami selain Adam dan Hawa yang tengah meletup sekarang ni). Ada satu part yang menarik perhatian aku di mana seorang suami yang gemar masak untuk isterinya.

Lebih kurang begini skripnya. "Sayang, abang masak ye hari ni. Sayang nak makan apa, abang masakkan. Abang masak sedap.".

Sebaik berakhir skrip tu, dengan selamba, Humairah yang tengah berbaring sambil minum susu dan King Kong dalam pelukannya berkata, "Pandai ke lelaki masak,"?...OMG

Terkejut aku mendengar statement tu, apatah lagi dari Humairah.

Humairah, Humairah...jika dah pandai baca nanti, tolong baca blog ayah ni ye (termasuk Adik sekali ok)...For info, kaum Lelaki memang pandai, bukan setakat pandai tapi hebat memasak. Siapa tidak kenal dengan Chef Zubir (MasterChef), Datuk Chef Wan dan Datuk Fazley Yaakob (juara MasterChef Selebriti), semuanya lelaki kan. Mereka dah membuktikan lelaki sememangnya hebat memasak, bukan wanita sahaja tau.

Fazley...cewahhh


Aku faham kenapa Humairah tanya macam tu, sebab dia tak pernah tengok aku dan wan dia masak. Bagi dia, aku buat Maggi Cup pun dia dah kata ayah hebat.

Bab masak ni memang lucu bagi aku. Apa taknya, sejak enam tahun bergelar suami dan empat tahun jadi ayah, aku memang tak tahu masak. Sebenarnya bukan tak tahu, cuma aku malas aje. Selain Maggi, air dan nasi, itu aje yang aku pakar.

Setiap kali isteri aku 'berpantang' selepas kelahiran anak, terpinga-pinga aku nak masak apa. Mujur, mak dan mak mertua ada untuk masakkan. Setiap kali berpantang jugalah, aku cakap kat isteri aku, yang aku akan belajar masak tapi sampai ke sekarang, tak masak-masak. (Isteri aku patutnya suka sebab aku tak tahu masak, kalo aku tahu, memang dapur tu aku punya la)


Moral: Lelaki kena pandai masak untuk kenyang perut sendiri!



1 ulasan:

neeztwofour berkata...

hahahah..sama la dgn aku...x pandai2 masak...