Isnin, 31 Disember 2012

Macam Dora....Ye kerrr?

Hujung minggu lalu, saya dan isteri ronda-ronda di shopping complex dengan misi mencari pakaian untuk anak-anak.

Sebab apa? Sebabnya, Humairah asyik cakap yang baju dia dah ketat dan tak muat. “Kakak takda baju dan seluar nak pakai.”  (Siap tunjuk baju-baju di dalam almari bajunya)

Bukan itu sahaja, Humairah turut nak beli kasut sebab  kasut pun dah ketat. “Kesian kakak, kaki sakit sebab kasut ketat.”  (Sambil membuka almari kasut di luar rumah dan membuat muka kesian meminta simpati saya dan ibunya)

Adiknya, Maisarah ‘cool’ seperti biasa. Tak minta apa-apa (ketika di rumah).

Di shopping complex, memang huru-hara dibuat dua heroin saya ini. Apa taknya, si kakak memegang bakul sendiri sambil si adik mengambil apa sahaja dan memasukkan ke dalam bakul.  Boleh londeh seluar si ayah kalau ikut semua kehendak dua-dua heroin itu.

Tidaklah lama sangat nak cari barang-barang anak-anak ni. Adalah dalam dua ke tiga jam aje (sambil  letak dua tangan di bahu, dan menjelir lidah). Humairah dan Maisarah gembira dapat beberapa helai baju, seluar, kasut seorang sepasang, 4 legging untuk kakak dan mereka juga dapat bonus.

Apa bonusnya???  Mereka dapat bermain di playground sambil ditemani ayah. Yahooooo!!! Seronok tak terkata. Tidaklah lama, sekadar 40 minit aje. Ingatkan anak-anak aje ada misi, rupa-rupanya, si isteri pun mempunyai misi yang tersembunyi.  Si isteri tiba di playground dengan muka yang tersenyum gembira. Di kedua-dua tangan ada memegang paper bag.  

“Beli apa tu,” tanya saya pada isteri.

“Adalah sikit-sikit,” jawab isteri.

( Rupa-rupanya si isteri juga sempat amik tidak banyak sekadar dua pasang kasut dan beberapa helai baju….ehem, ehem sambil buat jelingan tajam)
   
Saya ingatkan selepas itu kami semua boleh balik ke rumah sebab saya dah mula terbayang bantal empuk dan tilam di bilik saya. Maklumlah, cuti hujung minggu.

Tetapi, tiba-tiba Humairah pulak cakap dia nak gunting rambut bagi pendek. Saya tidak bersetuju kerana saya suka tengok dia berambut panjang.

Namun, si ibu pulak menyokong agar potong rambut bagi pendek sebab nak masuk tadika.  Jadi keputusannya bila 2 lawan 1 sudah tentu saya terpaksa ikut aje. 

Melihat rambut Humairah digunting, saya pun tertarik untuk memotong rambut.

“Abang, nak fesyen apa,” tanya Lim (tukang gunting, pemuda berusia 23 tahun)

 “Fesyen apa, potong aje la ikut apa yang awak rasa sesuai,” jawab saya.

Selama ini, saya hanya menggunting rambut di kedai mamak sebab murah dan dapat urut lagi selepas gunting.  Bunyi PRAPPPP  bila mamak pusing leher...memang best...Tapi kali ini, saya bertukar pulak ke hair salun. Manalah tahu pasal fesyen-fesyen ni.

Selesai gunting rambut. Maisarah cakap rambut ayah cantik, ayah hansem…macam Am (rujuk Aaron Aziz dalam cerita Adam dan Hawa)

Humairah pulak cakap, “Am dalam TV tu lagi hensem.” ( Hu hu hu) 

Humairah berjalan bangga keluar dari salun potongan rambut barunya. Dia kata macam Dora….Ye kerrr?  



Humairah (kanan) sebelum rambut digunting. 

Gaya potongan rambut baru Humairah...



Moral: Anak-anak dan ibu seronok keluar shopping dengan ayah. (Ayah terkebil-kebil di kaunter pembayaran) 




Tiada ulasan: